Page content

article content

Mindtip 92: Wat te doen tegen een geheel of gedeeltelijke zijnsverduistering?

Ik denk dat we massaal gebukt gaan onder een zijnsverduistering. We zijn geduwd in een wereld van presteren, perfectionisme, zelfverbetering, consumentisme, ‘succes is een keuze’ , FOMO (fear of missing out) en narcisme. Kijk eens om je heen, het barst van de bange, boze mensen. Je kunt niet voldoen aan de hoge eisen die je aan jezelf stelt, maar je wilt zo graag. Je grijpt naar het mooie, gezonde lichaam, de perfecte overtuiging, de gelukkige relatie, de perfecte baan, het droomhuis, de droomauto en vooral aanzien en waardering. Het is ook allemaal maakbaar! En als je het niet ‘maakt’, ligt het dus ook aan jou. Dan moet je nog maar beter je best doen. Het is nooit genoeg! Social media helpt ook niet echt. Je ziet alleen maar de plaatjes van de successen van de ander. Vrijwel niemand post zijn/ haar mislukkingen, zijn/haar pijn en verdriet. En dat geeft jou nog meer de illusie dat je niet goed genoeg bent. En dus ga je nog harder werken om je ego te versterken en te vergroten om maar aan al die eisen te kunnen voldoen. Je moet van alles van jezelf.

“Het ego is niet meer dan een voertuig waarmee je je door deze wereld begeeft.”

En het gevolg is zijnsverduistering. Je ego is als de maan die voor de zon (je Zijn) geschoven is. En die zich ook alsmaar groter en dikker maakt. Er is op zich niets mis met het ego, het is een soort voertuig waarmee je je door deze wereld begeeft. Maar als je je er teveel mee identificeert ontstaan de problemen.

Wat zijn de symptomen van een zijnsverduistering?

Die zijnsverduistering openbaart zich op allerlei manieren. Misschien herken je je in deze symptomen?

  • Je bent continu moe door het streven, het grijpen naar meer en meer succes.
  • Je bent bang om in de steek gelaten te worden, omdat je niet voldoet aan de verwachtingen van anderen.
  • Je vertrouwt anderen steeds minder.
  • Je bent bang om te falen.
  • Je bent bang om buiten de groep te vallen.
  • Er kan ieder moment een ramp gebeuren.
  • Je denkt dat het nooit goed genoeg is.
  • Je past je extreem aan aan de ander.
  • Je vindt dat je recht hebt om alles te krijgen wat je wilt.
  • Je vindt dat je heel bijzonder moet zijn.
  • et cetera

Overall ben je erg gestrest of heb je last van een burnout.

Wat helpt echt niet tegen een zijnsverduistering?

De symptomen zijn allemaal op het niveau van het ego. We hebben van Einstein geleerd dat je problemen niet kunt oplossen op het niveau waarop ze zijn ontstaan. Dus alle onderhandelingen met het ego zijn gedoemd tot mislukking. Alle ego-verbeterings methoden zijn als een dead end street. Ik moet dit wel wat nuanceren. Natuurlijk is het belangrijk om in het dagelijks leven vaardigheden te hebben om te kunnen functioneren. Er is niets mis met beter leren communiceren, logischer leren denken, nauwkeuriger leren voelen. Goed zorg te dragen voor je lichaam, jezelf goed voeden et cetera. Maar iedere identificatie met dat ego leidt tot een zijnsverduistering en brengt bovengenoemde problemen met zich mee.

De oplossing ligt een niveau hoger. Namelijk op het niveau van het ZIJN.

Wat helpt wel?

Het gereedschap van het ego is taal en denken. Of het nu logica, analyse is of herinneringen, overtuigingen of zienswijzen. En het ego is daar verdomd goed in. Je ego temmen op dat niveau is onbegonnen werk. Iedereen die wel eens last van piekeren heeft gehad weet dat, je kunt je niet uit die egostuip weg denken. Beter denken is geen oplossing, daar is veel onderzoek naar gedaan. Inzicht en begrip zijn erg overschat. [1]

We moeten zoals gezegd een niveau hoger. Naar het niveau van het ZIJN. Je leert te stoppen met je te vereenzelvigen met al die gedachten, zodat jouw ego meer en meer transparant wordt. Je zonnetje kan weer gaan schijnen vanuit het besef dat die zon per definitie oké en waardevol is. Daar valt niets aan te verbeteren of te fixen.

En de gekende en al eeuwenoude methode om dat te doen is doormiddel van zijnsgerichte meditatie.

Bij Mindable kun je alle stappen op dat meditatiepad zetten. Ben je beginner, schrijf je dan voor de instapcursus Mindfulness Plus.  En vervolgens kun je in de Mindful Sangha alles terugvinden over Shamatha, Vipashyana en non-duale (zijnsgerichte) beoefeningen. We organiseren retraites en oefenavonden waar je van harte welkom bent.

En als je wilt kan ik je ook persoonlijk op dat pad begeleiden. Neem daarvoor contact met me op voor een persoonlijk kennismakingsgesprek.

Mindfulle groet

Kees Dullemond

 

Comment Section

0 reacties op “Mindtip 92: Wat te doen tegen een geheel of gedeeltelijke zijnsverduistering?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

background: rgba(255, 255, 255, 0.73);