Als het om leiderschap gaat denken we vaak aan visionaire en charismatische leiders die succesvol zijn in het motiveren van mensen en het bereiken van ambitieuze doelen en resultaten. Maar leiderschap is ook het vervullen van de gids- of verzorgersrol.
Stel je hebt een startend team. Dat team is afwachtend en misschien wel onzeker. Wat moet een leider dan gaan doen? Allereerst zal je hij/zij er voor moeten zorgen dat de mensen zich welkom voelen, dat ze elkaar leren kennen, dat alle praktische zaken goed geregeld zijn. Kortom de deelnemers van dat team moeten goed gegidst worden. In leiderschapstermen heet dit onboarding.
Ook als er een nieuw lid aan het team toegevoegd wordt, zal dat lid goed opgevangen moeten worden. Het welkom in de nieuwe ‘tribe’ met voelen als een warm bad. En dat is wat de leider niet kan delegeren. Hier moet hij/ zij zichzelf echt laten zien.
Dit is niet onbelangrijk. Er is een Wynhurst-studie [1] waarin een relatie gelegd wordt tussen ‘je welkom voelen in een nieuwe groep’, en de duur van de verbinding die je aangaat met die groep. Met andere woorden, de duur van de bereidheid om je loyaal te committeren aan de nieuwe groep is aanmerkelijk langer als je met zorg en aandacht ontvangen bent. En als dat slordig en zonder aandacht gebeurt neem je onbewust de beslissing om na korte tijd weer te vertrekken. Maar de ontvangst heeft niet alleen invloed op de duur van de verbintenis, ook de kwaliteit, de pro-activiteit en de creativiteit worden hierdoor beïnvloed.
Dit is een belangrijk principe in leiderschap. En met leiderschap bedoelen we niet alleen de formele rol als leider of manager, maar al het gedrag en de houding van mensen die andere mensen begeleiden in het bereiken van gezamenlijke doelen en resultaten.