Page content

article content

Mindtip 82 Pas op voor deze communicatie-killers!

Je kent ze vast wel. Acties die communicatie in korte tijd om zeep helpen. Maar houd altijd in je achterhoofd dat meestal de intentie achter dit gedrag positief is. En probeer daarop aan te sluiten.

Het gaat niet over goed of fout, want dan zou ik ook moraliseren, maar over effectief of niet effectief. Je loopt de kans dat als je op deze manier communiceert, de ander afhaakt, niet meer open staat voor je, uit verbinding gaat etc.

zenden

Je moet ze de kost geven. Mensen die alleen maar zenden. Informatie, kennis, weetjes. Nooit een geïnteresseerde vraag of blijk van interesse.

bevelen

De ander iets opdragen. ” Ruim op.” “Maak uiterlijk morgen je werk af.”

waarschuwen, dreigen

De ander wijzen op consequenties als er niet gedaan wordt wat zou moeten in jouw ogen. “Als je dit niet doet dan ….. ”

moraliseren

Preken! “Je moet je excuses gaan aanbieden.”  ” Dit kun je je collega’s niet aandoen.”

adviseren

En zeker ongevraagd inhoudelijk adviseren. Waarmee je de boodschap geeft dat je eigenlijk vindt dat de ander een probleem heeft en ook niet is staat is dat op te lossen. Twee zeer gevaarlijke vooronderstellingen. “Wat jij zou moeten doen …..”

logisch redeneren

Iemand op andere gedachten brengen alleen op basis van logica en feitelijke argumenten. Je laat hiermee de emotionele kant van de zaak geheel buiten schot. ” Als jij vorige week de kaartjes had besteld, dan waren we nu niet te laat geweest voor de aanmelding voor dat congres.”

bekritiseren/ complimenten geven

Je krijgt een oordeel. “Dit heb je aan jezelf te danken.” “Jouw reactie sloeg natuurlijk nergens op.” Ook het prijzen van een ander is een oordeel en kan de verbinding in de communicatie snel de nek omdraaien. Ik gaf laatst een training en kreeg van een deelnemer een compliment. ” Je weet waar je het over hebt, goed gedaan.” zucht …….

etiketteren

Dit kom je tegenwoordig ook heel vaak tegen. Misschien ken je Insights wel, een soort kleurencodering voor persoonlijkheden. Veel gebruikt en misbruikt in organisaties. Het grote gevaar is dat mensen elkaar gaan benoemen bij hun insights-kleur. “Ja, maar jij bent blauw” Wat dan een semi wetenschappelijk oordeel is over de ander en waarmee een echte dialoog afgebroken wordt.

analyseren/ diagnostiseren

De amateurpsycholoog uithangen. “Ik weet wat er in je om gaat, je bent zeker hyper-sensitief.” Ga er nou maar van uit dat je NOOIT weet wat er in een ander omgaat. Het meest respectvolle is er eens naar te informeren als dat relevant is.

geruststellen

Iemand zit in de problemen en jouw reactie is: “Het zal allemaal goed komen.”

ondervragen

Er is iets vervelends gebeurd en jij bestook het slachtoffer met een stortvloed aan vragen over de omstandigheden. ” Wie waren daar bij betrokken? Hoe laat was het? Heb je gezien wie het gedaan heeft. Et cetera”

vermijden

Iemand vertelt je een heftige gebeurtenis en je zegt. “Laten we maar even koffie gaan drinken.”

overtroeven/ downplayen

Je vertelt vol trots over je vakantie en de ander reageert met. ” Sri Lanka, is niets vergeleken met Bali, waar ik vorig jaar nog was.” “Oh Portugal, daar ben ik ook eens geweest, daar vond ik helemaal niets aan. En het eten is daar niet te doen. ”

medelijden

Klinkt misschien raar, maar medelijden kan heel gewelddadig overkomen. Er zit vaak iets “hoog-laag” in.  Het is meeleven met een ander vanuit jezelf. Alsof het jou overkomt. Daarmee pak je het lijden als het ware af van de ander. Een variant is als je medelijden toont (wat zielig!) terwijl de ander geen ervaring van lijden heeft. Mooie staaltjes van projectie. Mededogen is meeleven met de ander vanuit de ander. En is juist zeer verbindend. Je laat het lijden bij de ander, en je laat je nabijheid merken. “Ik ben er voor je. ”

beschimpen

Een ander belachelijk maken, uitlachen.

Heb jij ook mooie voorbeelden van dit soort killers, deel ze dan in de comments onder dit bericht. Leuk om ze te verzamelen.

 

Comment Section

0 reacties op “Mindtip 82 Pas op voor deze communicatie-killers!

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

background: rgba(255, 255, 255, 0.73);