Na 15 jaar heb ik mijn oude hobby weer opgepakt, saxofoon spelen. En het is grappig om te merken hoe dat werkt. Sommige dingen zijn ver weggezakt, mijn toon, mijn techniek. En het zal nog wel weken duren voordat ik weer het oude niveau heb van mijn conservatoriumtijd. En toch, en dat is wat mij enorm verbaasde, sommige licks (loopjes) vloeiden bijna als vanzelf uit mijn handen. Een beetje sleets en stoffig, maar ze zaten er toch maar. En na enige oefening waren ze weer als nieuw!
Dit intrigeerde me. Hoe kan het dat ik na zoveel jaar nog zoveel in mijn systeem had zitten zonder dat ik het op wat voor manier dan ook onderhouden had. Wat zegt dit over leren en dit soort leerprocesen. Ik ging op onderzoek uit.
Ik ontdekte dat een stofje in onze hersenen hier een belangrijke rol in speelt. En dat stofje heet myeline.
We weten dat als we nieuwe dingen leren in onze hersenen nieuwe verbindingen worden gemaakt. Doordat we iets nieuws doen vuren we neuronen af in nieuwe combinaties. Doordat we dat doen leggen ze verbinding met elkaar. “Neurons that fire together, wire together.”
En dan komt dat stofje myeline in het spel. Myeline fungeert als een soort isolatie rondom die zenuwbanen, en iedere keer dat je een actie herhaalt zal er een nieuw laagje isolatie gevormd worden. En de isolatie zorgt voor een enorme verhoging van de snelheid waarmee de neuronen met elkaar communiceren.[1].
Een belangrijk aspect bij leren is dus het zeer zorgvuldig doen van iets nieuws, langzaam en nauwkeurig, totdat je het foutloos kan, en vervolgens het tempo iedere keer iets opvoeren. Zo studeren muzikanten en trainen topsporters. Eerst langzaam en precies, pas daarna sneller. Dat foutloze is zeer belangrijk, want voordat je het weet studeer je fouten in en als de verbindingen in je hersenen eenmaal gelegd zijn is het zeer moeilijk de fouten weer af te leren.
Een ander belangrijk gegeven is dat je tijdens het studeren of trainen zeer bewust en intentioneel de randen van je kunnen moet opzoeken. Op de grenzen van wat je kan en niet kan functioneert jouw leersysteem optimaal.
Ik realiseerde me dat ik tijdens de muziekopleiding in mijn jeugd zo vreselijk veel tijd heb lopen verdoen door niet effectief te studeren! Als ik toen wist wat ik nu weet ..
Dat is ook de reden dat we bij de NLP opleidingen van Mindable de tijd nemen om nieuwe vaardigheden heel rustig en precies ‘in te oefenen’. We nemen de tijd om ze te herhalen zodat jouw mind de kans krijgt om de juiste verbindingen te leggen en ze door de herhalingen en het myeline effect, te kunnen transformeren tot neurale snelwegen. Nieuwe programmeringen die voor je werken! Ankeren is zo’n techniek of het werken met taalpatronen. (meta-model) en zo kunnen we er nog wel een paar noemen. Uit wat we nu weten over leren blijkt maar weer eens overduidelijk dat de enige manier om vaardigheden te leren is door het te doen, te ervaren en te ondergaan. En de tijd te nemen en veel te herhalen.
Kom rustig eens langs bij onze informatieavonden, of maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Je bent van harte welkom.