Page content

Acht stappen communicatiekader

Als er problemen tussen mensen ontstaan, is de kans groot dat de communicatie niet goed is verlopen.  Dat geldt bij gesprekken tussen twee personen, bij de onderlinge communicatie op een afdeling, of de communicatie tussen management en medewerkers. Goede communicatie is voor iedereen op alle vlakken heel belangrijk, zowel mondeling als schriftelijk.

 

Cruciaal

Het acht stappen communicatiekader is cruciaal voor een succesvolle manier van communiceren.

Als je zicht krijgt op de verschillende onderdelen, dan kun je na een onbevredigend gesprek zien waar het mis is gegaan. Als het goed verloopt, is waarschijnlijk voldaan aan alle voorwaarden.  Dan zijn de acht stappen gerespecteerd en bewust of onbewust correct doorlopen.

 

Acht stappen

Het acht stappen communicatiekader bestaat uit:

  1. Het kader.
    De reden voor het gesprek is voor iedereen duidelijk.
  2. Er is verbinding. Je voelt je veilig bij je gesprekspartner en omgekeerd geldt hetzelfde.
  3. Er wordt juiste informatie uitgewisseld, waarbij ook de presentatievorm relevant is.
  4. Iedereen is zich bewust van het uiteindelijke resultaat dat het gesprek zou moeten hebben.
  5. In het gesprek maak je gebruik van informatie, acties en mensen die je steunen of sterker maken.
  6. Er wordt actie ondernomen om, met hulp van de hulpbronnen, tot de outcome te komen.
  7. Brug naar de toekomst.
    Als je het afgesproken resultaat kunt visualiseren, dan is de kans groot dat het gaat lukken.
  8. De communicatie moet ethisch verantwoord zijn. Respecteer je jezelf en de ander?

 

Rode draad

Het acht stappen communicatiekader is belangrijk binnen de NLP Practitioneropleiding en loopt als een rode draad door de leerstof.

 

    Comment Section

    0 reacties op “Acht stappen communicatiekader

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.