Informatie NLP practitioneropleiding

Vooropleiding/ niveau voor de NLP practitioneropleiding

Om aan de opleiding mee te kunnen doen moet je minimaal 18 jaar zijn is een Havo of MBO+ niveau vereist. 


Om aan het certificatieblok deel te nemen dien je aan de volgende voorwaarden te voldoen:

Om aan het certificatieblok deel te nemen dien je aan de volgende voorwaarden te voldoen: 

Tenminste 144 uur (van de 168 uur) gezamenlijke training gevolgd hebben.

Eventuele verdere afwezigheid dient gecompenseerd te worden in overleg met de persoonlijke coach/ assistent trainer.

Tenminste 40 uur deelgenomen te hebben aan intervisie.


Tijdens het certificatieblok staan twee zaken centraal:

1 Persoonlijke Bewustwordingstraject presentatie

• Een presentatie kunnen geven van de eigen ontwikkeling op een geassocieerde manier.

• De eigen ontwikkeling zoveel mogelijk kunnen koppelen aan NLP-termen.

• Het kunnen aangeven van concrete voorbeelden en ervaringen met betrekking tot de persoonlijke ontwikkeling.

2 Metafoor

• Het schrijven en voordragen van een metafoor voor een medecursist.

• In de metafoor moet bewust een NLP interventie zijn verwerkt.

INHOUD VAN DE NLP PRACTITIONER

Tijdens de NLP Practitioner staat de acht-staps communicatieframe centraal. Het is een raamwerk dat het proces van communicatie weergeeft. Het gaat om 8 stappen die vormgevend zijn om te komen tot excellente communicatie. De 8 stappen helpen je in de voorbereiding om de boodschap van je communicatie helder, duidelijk en begrijpbaar over te brengen. Dit zowel bij de een-op-een communicatie als bij de communicatie richting een groep. Deze 8 stappen zijn: Kader, rapport, informatie, outcome, bronnen, interventie, future pace en ecologie. 

ONDERDELEN VAN DE NLP PRACTITIONER ZIJN O.A.:

Vooronderstellingen NLP

De vooronderstelling zijn aannames/overtuigingen, die niet noodzakelijk waarheden zijn, echter die zeer zinvol en effectief zijn in inter- en intrapersoonlijke communicatie. Ze werken zeer krachtig in onze benadering naar mensen toe en in het geloof van het potentieel van mensen in het algemeen.

Rapport

Rapport, een contact gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect. Hoe zorg je voor een juiste en gewenste aandacht van de ander? Hoe wek je bij de ander het geloof en vertrouwen dat je de kennis, deskundigheid, interesse en het begrip hebt om met hen in communicatie te treden over datgene waarvoor ze bij jou kwamen of waarvoor jij bij hun bent gekomen? Rapport heeft niet noodzakelijk te maken met leuk vinden of zich op zijn gemak voelen. Het gaat erom iemands aandacht en respect te krijgen voor jouw deskundigheid als communicator in welke context ook, waarin jij professioneel en/of persoonlijk werkt. Rapport wordt door de ander ervaren als het gevoel begrepen te worden zonder beoordeeld te worden.

Taalkundige vaardigheden (Meta en Miltonmodel)

Het Meta- en Miltonmodel zijn taalmodellen om op gebruikte taal toe te passen met de bedoeling de relatie tussen taal en ervaring te bevragen, te expliciteren en mogelijk bewust of bewuster te maken. Het zijn eveneens een stel gereedschappen, dat de communicatie concreter/ abstracter, preciezer/ vager en effectiever maakt. Het doet dienst als raakvlak tussen de taal en de ervaring. Het leert degene die luistert, hoe te luisteren naar en hoe te reageren op zowel de vorm van de gebruikte taal als de inhoud, met de bedoeling de relatie tussen de gebruikte taal en de feitelijke concrete ervaring te herstellen en/of bewust te maken.

Chunking

Hoe organiseer je informatie van buitenaf? Hoe sla je deze informatie op en welke betekenis geef je eraan? Hoe maak je informatie concreter of hoe maak je informatie juist abstract? Op welk niveau spreekt mijn gesprekspartner? Chunking helpt om informatie te specificeren of juist globaal te maken. Dit kan je helpen in je communicatie of manier van denken.

Outcome model

Als je weet wat je wilt, lig je 95 procent voor op andere mensen. Het outcome model fungeert als een kaart die je de weg wijst om te realiseren wat je graag wilt. Het outcome model helpt om je doelen SMART te formuleren oftewel te concretiseren. Je kunt namelijk doelen op verschillende manieren formuleren. De wijze van formulering zegt iets over onze interne representatie en betekent veel voor je (toekomstig) gedrag.

Modaliteiten en submodaliteiten

Hoe zie je de werkelijkheid? Hoe komt het dat je in dezelfde situatie als een ander toch een andere beleving of gevoel aan de ervaring overhoudt? De wijze waarop je de werkelijkheid waarneemt, heeft o.a. te maken met modaliteiten ofwel je zintuigen. Je zien, horen, voelen, reuk en smaak bepalen hoe je de wereld ervaart en hoe je in je communicatie hier een ‘vertaling’ aan geeft. Bewustwording van de modaliteiten geeft de flexibiliteit om ervaringen krachtiger (associatie) te maken of juist af te zwakken (dissociatie). Ook helpen de modaliteiten om op een andere wijze te communiceren.

Ankeren

Ankeren is het verbinden van een specifieke stimulus aan een specifieke respons waardoor een neurologische verbinding ontstaat. Duizenden keren per dag heb je hier mee te maken. Buiten jezelf gebeurt iets wat automatisch een gevoel of gedachte oproept. Ankeren kan stimulerend werken maar je ook tegenhouden. In de NLP Practitioner leer je hoe dit proces werkt en hoe het ondersteunend kan zijn in je communicatie. Ook leer je hoe je kunt loskomen van angsten, beperkend gedrag, gewoontepatronen of juist hoe je je eigen kwaliteiten kunt oproepen.

Strategieën

Hoe (de)motiveer ik mezelf elke dag? Hoe neem ik nu eigenlijk mijn beslissingen? Hoe leer ik het best? Hoe creëer ik elke keer weer hetzelfde probleem? Dagelijks gebruiken we onbewust strategieën. De strategieën bepalen uiteindelijk wat we doen en geven aan hoe we dit doen.

Een strategie is een patroon oftewel een repeterende structuur in je gebruik van je zintuiglijke systeem. Een strategie zorgt er feitelijk voor dat je dingen op de automatische piloot kunt doen. Iedereen heeft voor alles een strategie. Door van je strategieën te leren, kun je je denken en handelen optimaliseren.

Deelpersoonlijkheden

Boosheid, angst, verdriet, vreugde, plezier, rust zijn allemaal emoties die je bezit. Deze emoties worden aangestuurd door verschillende delen in ons zelf. Hoe werken deze delen en welke bijdrage leveren ze als geheel? In de NLP Practitioner leer je hoe je contact met deze delen kunt maken en hoe je met ze kunt communiceren. De delen worden bewust gemaakt zodat ze ondersteunend kunnen werken.

Herkaderen

Hoe kun je situaties en ervaringen vanuit een andere hoek bekijken zodat groei en genezing mogelijk worden? Herkaderen is de basis voor persoonlijke en organisatorische verandering. Tevens wordt herkaderen veelal gebruikt bij onderhandelingen en mediation.

Grenzen

Grenzen geven de verschillen aan tussen je interne en externe wereld, jezelf en anderen, tussen datgene wat zich binnen en buiten je afspeelt. Grenzen maken onderscheid, behouden scheidingen en individualiteit en zijn doorlaatbaar. Door op de juiste wijze grenzen te stellen

word je je bewust wat van jou is en wat niet. Mocht je snel over je heen laten lopen dan helpt het neerzetten van grenzen je om te staan voor wat je belangrijk vindt.

Fysiologie

Als je je goed voelt, neem je een andere houding aan dan wanneer je minder goed in je vel zit. Onze fysiologie wordt aangestuurd door onze gedachten en gevoelens. Een ieder van ons beschikt over een fysiologie van uitmuntendheid. Als je eenmaal de belangrijke aspecten van deze fysiologie hebt geïdentificeerd, kun je deze beoefenen en kan het een hulpmiddel worden voor je persoonlijke uitmuntendheid die je kan oproepen telkens indien nodig of wenselijk.

Metaforen

Metaforen zijn verhalen met een dieperliggende boodschap. Tijdens de NLP Practitioner leer je de structuur en creatie van metaforen en hoe je metaforen kunt gebruiken in je communicatie zoals grote communicators dat doen.


Wij gebruiken cookies