Choice Point training

Choice Point Training

op basis van Acceptance en Commitment Training en Compassion Focused Training

Verdieping van Mindfulness

Ook al heb je nooit eerder een mindfulnesstraining gedaan, tijdens deze training leer je verdieping en integratie van mindfulness-skills.

Bewezen effectief

De training berust op wetenschappelijk bewezen methodes.

Echt veranderen doe je zo!

Geef vorm aan jouw mooiste wereld. 

Steven Hayes, grondlegger van de ACT zei het zo: 

"Het leven is geen probleem dat opgelost moet worden."

En toch ervaren veel mensen dat zo! 


Choice Point is een training gebaseerd op twee nieuwe methoden. ACT, Acceptance and Commitment Training en

CFT (Compassion Focused Training) . Beide technieken zijn ‘evidenced based’, de effectiviteit is inmiddels door honderden onderzoeken bevestigd. En dat onderzoek gaat nog steeds verder. Ook in Nederland en België zijn diverse universiteiten bezig met het onderzoek naar werkzaamheid van interventies op basis van ACT. Men noemt het ook wel de derde generatie therapie/ coaching.

“ Mentale ontgifting op basis van evidence based methodes.”

Herken je je hierin?

  1. Ik pieker, analyseer en rationaliseer alles en maak me veel zorgen. 
  2. Ik heb last van somberheid, angst of pijnklachten
  3. Ik heb last stress en burnout
  4. Ik weet niet goed wat ik wil met mijn leven, carriere ..
  5. Ik blokkeer bij piekprestaties voor muzikanten, ondernemers en sporters

Veel methoden zijn er op gericht om anders te leren denken en voelen, zodat je vervolgens anders/ beter kunt functioneren. Dit blijkt niet altijd even goed te werken. Herken je dat niet? Op een zeker moment heb je het idee dat je na trainingen of coachingstrajecten wel afgerekend hebt met beperkende patronen en schema’s, maar tot je grote schrik dienen diezelfde beperkende patronen zich na een aantal maanden/ jaren weer aan, misschien in een andere vorm of enigszins vermomd, maar daar staat die oude vriend weer voor je deur. En voor je het weet ren je weer naar een nieuwe therapie of training om weer nieuwe vermijdende technieken te leren.

“Ook zo moe van die strijd? “

Veel mensen zijn jaren bezig met het onder controle proberen te krijgen van hun moeilijke gedachten en gevoelens. Niet beseffend dat die drang naar controle (en dus vermijding) nu juist de oorzaak van veel lijden is. Denk aan verslaving, afleiding en verdoving, piekeren, rationaliseren, eten en hard werken. Ondertussen vergeten ze te leven. Het is een gevaarlijke illusie om eerst je binnenwereld te willen opkuisen, voordat je met het echte leven gaat beginnen. Het echte leven is namelijk al begonnen en als je daarin jouw gevecht de centrale plek geeft mis je alles wat jouw leven betekenisvol en waardevol maakt.

"Het gaat niet om het verkrijgen van een beter gevoel, maar om vorm geven aan een betekenisvol leven."

Het grote verschil met andere benadelingen is dat ACT niet uit is op meer controle over je denken en voelen, maar vooral gericht is op het verkrijgen van een andere relatie met dat denken en voelen. Je leert door een aantal heel bijzondere interventies de strijd met die ingewikkelde binnenkant te stoppen.

De focus ligt bij ACT niet op het verkrijgen van een goed gevoel, omdat dat uiteindelijk een illlusie zal blijken te zijn. Het menszijn is inclusief alle emoties en gevoelens. En die laten zich niet dwingen. Hooguit voor korte duur, maar nooit transformerend. Werkelijke bevrijding ligt op een ander niveau. En dat is wat je met deze training leert. Hoe leer je omgaan met die ingewikkelde binnenkant en hoe zorg je dat die een waardevol leven niet verder in de weg staat.

"Aanwezig zijn in het hier en nu."

Een belangrijk onderdeel van ACT is het ontwikkelen van meer aanwezigheid in het hier en nu. Wij brengen dat naar een nieuw niveau door de introductie van CFT (Compassion Focused Training). En het centrale thema daarin is; Hoe zorg je zo goed mogelijk voor jezelf en anderen. Deze training is oorspronkelijk ontwikkeld door Paul Gilbert, klinisch psycholoog en hoogleraar aan de universiteit van Derby, UK. Auteur van The Compassionate Mind. Kijk maar eens naar deze video waarin hij een dialoog heeft met de Dalai Lama over compassie. 

“Lijden is niet te beheersen, maar je kunt je er wel van bevrijden.”

Zowel ACT als CFT gaan uit van een oude Boeddhistische wijsheid. “Lijden is niet te beheersen, maar je kunt je er wel van bevrijden.” Prachtig hoe oude spirituele wetten en modern psychologisch onderzoek hier samenkomen. 


Longchempa, een 14e eeuwse Tibetaanse (Dzogchen) meester leerde ons al dat de bevrijding niet uit ons denken komt. 

" Verlichting, als ruimte, zal zich niet openbaren

voor diegenen die zich verliezen in gedachten en analyse." 


Of de Tibetaanse meester Garab Dorje; (geciteerd door Jan Geurtz in zijn boek; Vrij van gedachten)

"Lijden kan niet bestreden worden:

het ontstaat juist uit het bestrijden van wat is.

Volmaakt geluk hoeft niet bereikt te worden:

het bloeit op in de overgave van dat wat is.

Verlichting is al volmaakt aanwezig:

Oefen dus in aanwezig zijn."


Wat levert de training je concreet op?

  • Psychologische flexibiliteit
  • Meer rust en overzicht
  • Praktische handvatten om een waardevol leven in te richten
  • Meer bevrijding van belemmerende gedachten en gevoelens
  • Minder moeten en meer willen
  • Goede zelfzorg
  • Een compassievolle houding ten opzichte van jezelf en je omgeving

Twee doelstellingen!!

Verrijk je leven! 

De eerste doelstelling van de training is dat de deelnemers zelf door de ACT en CFT ervaringen heen gaan en een praktijk voor zichzelf ontwikkelen die er voor zorgt dat zij zich kunnen bevrijden van hun weerbarstige binnenkant. 

Begeleid anderen

De tweede doelstelling is dat deelnemers instaat zijn om ook anderen te begeleiden in dit mooie en verrijkende proces. Je krijgt een toolbox vol interventies, metaforen en oefeningen die je kunt inzetten in de ondersteuning van anderen. 

Hoe ziet de training eruit?

Dag één

Wat is de achtergrond van ACT en CFT? – Wat maakt een probleem een probleem? – Wat is een ChoicePoint? – Hoe reguleren we onze emoties? – Wat is creatieve hulpeloosheid? – Wat is acceptatie precies en hoe komen we daar?

Dag twee

Wat is denken en taal? – Hoe raken we gefuseerd met taal? – Hoe komen we tot openheid? – Wat zijn onze stressreacties? – Hoe gebruiken ons voorstellingsvermogen om onszelf goed te verzorgen?

Dag drie

Hoe worden we ons bewust van ons bewustzijn? – Wat is Mindfulness nu precies? – Maak kennis met je interne pestkop. – Wat is het gevaar van zelfwaardering? – Wat is zelfcompassie?

Dag vier

Wie ben je nu echt? – Wat is het gevaar van labelen? – Hoe krachtig is een metafoor? – Hoe herken je een backdraft bij jezelf en anderen en wat te doen? - Spelen met perspectieven. - Wat is een narcist en hoe ga je er mee om?

Dag vijf

Wat zijn je regels? – Wat zijn je waarden? - Hoe creëer je een waardevol leven? – Ontmoet je innerlijke kind. – Leer bewegingen en ademhalingen die voeden.

Dag zes

Hoe ga je compassievol om met anderen? – Hoe breng je compassie in de praktijk? – Mindfulness in communicatie. – Hoe ga je om met je eigen weerstand en die van anderen.

Wat krijg je nog meer voor je geld?

Toegang tot de leeromgeving.


Hierin staan de teksten, oefeningen, filmpjes en mp3 die je nodig hebt voor de training. Allemaal open source dus je mag ze zelf ook weer gebruiken voor jouw clienten. 


Intensieve persoonlijke begeleiding.

Tijdens de training staat jouw persoonlijke ontwikkeling voorop. Iedere deelnemer heeft indien gewenst recht op een persoonlijk coachingsgesprek. 


Toegang tot de Mindable Community. 

Je krijgt toegang tot onze community waarin je op een veilige en afgeschermde manier jouw successen kunt delen en elkaar kunt helpen bij mogelijke "vastlopers'. 


Locatie, tijden en trainer

De training wordt gegeven op het Oostereiland in Hoorn. 

De data voor de training zijn:

Data in Hoorn: dinsdag 7, 14, 21, 28 november en 5, 12 december 2017.

Data in Roermond (bij het Response Instituut): 15, 16 en 17 februari en 5, 6 en 7 april 2018. 

Trainer is Kees Dullemond

Investering

De kosten voor deze training zijn: 745 euro. 


Dit is inclusief materiaal, toegang tot de leeromgeving, koffie en thee. Exclusief lunch en verblijf. 

Reserveer nu je plek! 

100% geld terug garantie!

Bericht ons na de eerste trainingsdag! 

Veel gestelde vragen over de Choice Point Training 

Niet in een andere groep, wel laten de groepen het liefst in tact. We zullen proberen je zo goed mogelijk bij te praten.
Als je meer dan een bijeenkomst moet missen raden we je af om je voor deze versie in te schrijven.

De opleiding is 6 hele dagen, en daarnaast is het belangrijk iedere dag ongeveer 45 minuten te reserveren voor het doen van de oefeningen en het lezen van de lesstof.

Nee, er is een zekere overlap met NLP maar daar nemen we je in mee.

Therapie impliceert meestal dat er iets mis met je is. Voor ons is het vooral een bewustzijnsontwikkelingsweg.

Ja en tegelijkertijd is het een verdieping van de klassieke mindfulness-training.